“`html
Milliyet.com.tr/ÖZEL Son yıllarda dijitalleşmenin etkisi ile bankacılık işlemleri büyük bir hız kazanırken, bu durum kötü niyetli bireyler için yeni fırsatlar doğurdu. Artan dijital işlemler, dolandırıcılara oltalama yöntemleri ile kullanıcıları hedef alma konusunda zemin hazırladı.
Bu bağlamda, hükümetin dijital suçlarla mücadele etmek amacıyla çeşitli önlemler alacağı ifade edildi. Yeni düzenlemelerle birlikte EFT ve havale gibi para transferlerinin ‘çifte doğrulama’ ile gerçekleştirilmesi bekleniyor.
Suçların önlenmesi amacıyla telefon aboneliklerinde kimlik doğrulamanın zorunlu hale getirileceği bilgisi verildi. Ayrıca abonelik kayıtlarının güncellenmesi zorunlu kılınacak ve güncellemeyen hatların kapatılabileceği bildirildi.
Bunun yanı sıra, bir bankanın adını kullanarak gerçekleştirilen dolandırıcılıkta, mağdurlardan çalınan paranın yatırıldığı diğer hesapların hızlı bir şekilde bloke edileceği belirtiliyor.
Peki, EFT, FAST ve havale gibi para transferlerinde ‘çifte doğrulama’ nasıl gerçekleşecek? Bankalar, para transferleri için ne tür güvenlik önlemleri uygulamakta?
MEVCUT SİSTEM NASIL İŞLİYOR?
Konuyla ilgili düşüncelerini paylaşan Siber Güvenlik Uzmanı Emrullah Akdemir, “Bu düzenleme oldukça yararlı ve uygulanması da kolay. Uluslararası döviz transferlerinde olduğu gibi TL transferlerinde de kısmi onay mekanizması kullanılacak,” dedi.
‘BANKA BLOKE İŞLEMİ GERÇEKLEŞTİREBİLİR’
Transfer tutarı arttıkça, daha fazla denetim ve onay sürecinden geçileceği biliniyor. Küçük meblağların transferinde de eğer gereken önlemler zamanında alınırsa, dolandırıcıların bu para üzerinde yasal düzenlemelere dayalı olarak banka tarafından bloke işlemleri uygulanabilir.
Bu dondurma/bloke uygulaması, kredi kartı çekimlerinde de geçerli olabilir.
PARA TRANSFERİNDE ÇİFTE DOĞRULAMA NASIL OLUR?
Normal şartlarda belirli bir miktarın üzerindeki transferlerde bankalar bir onay mekanizması işletiyor. Çoklu doğrulama yöntemleri olarak, telefon aramaları veya mobil bildirimler gibi ikinci bir onay mekanizması mevcut bankalarda uygulanıyor.
Bireysel kullanıcılar için transfer sürecinde riskli görülen profil sahipleri için onay mekanizması kapsamı genişletilebilir. ‘Çifte doğrulama’ olarak adlandırılan ikinci onay, daha düşük değerler için de geçerli hale getirilebilir. Eğer müşteri, kendi riskini göze alarak dolandırıcılık mağduriyeti yaşama riski taşıyorsa, bu ikinci onay mekanizmasını istediği zaman devre dışı bırakabilmelidir.
Bazı bankalar, müşteri telefonlarındaki mobil bankacılık uygulamaları aracılığıyla, güvenlik taramaları yaparak şüpheli uygulamalar hakkında bilgilendirmelerde bulunmaktadır.
‘BANKALAR İFŞA OLMUŞ KREDİ KARTI VE PAROLA VERİLERİNİ TAKİP EDİYOR’
Ek olarak, bankalar, siber tehdit istihbaratı yazılımları ile hacker ortamlarını izleyerek, müşterilerin ifşaya uğramış kredi kartı ve parola bilgilerini takip ederek önlemler almakta.
TELEFON DOLANDIRICILIĞINA KARŞI NASIL ÖNLEMLER ALINABİLİR?
Dolandırıcılar, maalesef günümüzde birçok bireyi mağdur etmekte ve bankacılık uygulamalarından gelen bildirimlere dikkat etmeyen veya kolayca manipüle edilen kurbanlar üzerinden dolandırıcılık eylemleri gerçekleştirmektedir. Mağdurların hesaplarına yatan parayı kullanarak, dolandırıcılığı gerçekleştirmektedirler. Bankalar, içerdikleri anormalliklere dair daha fazla çalışma yaparak, bu tür durumların önüne geçmelidir.
‘NOTER İŞLEMLERİ ARTIK E-DEVLET’TEN YAPILABİLİYOR’
Devletin yaptığı yeni düzenlemelerle, noter işlemlerinin transferleri artık e-Devlet üzerinden gerçekleştirilebilecek. Bu durum, riskli kullanıcı profilleri ve ticaretle ilgisi olmayan kişiler için şüpheli işlemlerin takibini kolaylaştıracak.
‘TELEKOM ŞİRKETLERİ EMNİYET BİRİMLERİYLE İLETİŞİM KURABİLİR’
Telekom şirketleri, belirli aralıklarla izin alınmamış numaraların normalin üzerinde çağrılar gerçekleştirdiği tespit edildiğinde, bunu emniyetin ilgili birimleriyle paylaşarak dolandırıcılıkların önüne geçebilir.
‘BİR DENİZ BANKA HESABINA YAPILAN ŞİFRE DENEMELERİ TESPİT EDİLEBİLİR’
Aynı bilgisayar üzerinden birden fazla banka hesabına yapılan şifre denemeleri, bankalar tarafından kolaylıkla tespit edilmektedir. Bu tür durumlarda, hesap sahiplerinin bilgileri kolluk kuvvetlerine ulaştırılarak gerekli aksiyon alınabilir.
TELEFON ABONELİKLERİNDE KİMLİK DOĞRULAMA ZORUNLULUĞU
Hat aboneliğinde mevcut olan kimlik doğrulama, birçok bayinin sorumsuzluğundan dolayı aşılmakta ve kötü niyetle kullanılmaktadır. Bunun önlenmesi adına ağır cezalar uygulanmalı ve gereken durumlarda bu tür bayilerin lisansı iptal edilmelidir.
TELEFONLARDAKİ BİLİNÇSİZ UYGULAMALARA KARŞI DİKKAT!
Bankalar ve yetkili otoriteler elbette ki dolandırıcılıkla mücadelede çeşitli önlemler almakta, ancak birçok dolandırıcılık vakası, bireylerin kişisel güvenliklerine yeterince dikkat etmemesi sonucu yaşanmaktadır. Kullanıcıların cep telefonlarına bilinçsizce yüklediği uygulamalar ve sahte bağlantılara tıklamaları, dolandırıcılar tarafından ele geçirilmelerine neden olabilmektedir. Bu nedenle vatandaşlarımızın uyanık olması, bilmedikleri bir GSM hattının olup olmadığını e-Devlet üzerinden kontrol etmesi ve banka uyarı SMS’lerini takip etmeleri büyük önem taşımaktadır.
Yeni düzenlemeler, bankacılık sistemini güvenli bir şekilde kullanan ve günlük işlemler yapan bireyler için daha fazla zorluk teşkil etmemelidir. Risk profili yüksek kullanıcılara yönelik düzenlemelerin artırılması, mağduriyetlerin önüne geçilecektir.
“`
More Stories
DOSABSİAD 38 yıldır sanayicinin yanında
ABD’de büyüme son çeyrekte beklentilerin altında kaldı
Avrupa Merkez Bankası, üç temel politika faizini düşürdü